• 2022-06-13 11:18:39
Введення в експлуатацію Об'єктів СС2 та СС3 класу відповідальності - по всій Україні

Будь-який об'єкт нерухомості після завершення його будівництва повинен бути введений в експлуатацію. Це необхідно, щоб була можливість законно провести всі комунікації до будівлі, а також повністю розпоряджатися своїм майном. 

Що таке дозвіл на введення об'єкта в експлуатацію та хто його видає?

Клієнти, які вперше зіткнулися із оформленням документів на нерухомість, не до кінця розуміють усі тонкощі законодавства. У зв'язку з цим часто запитують, що це за документ і як отримати дозвіл на введення в експлуатацію. Потрібно розуміти, що такого документа немає. Отримавши дозвіл на будівництво, потрібно закінчити зведення споруди згідно з наявною дозвільною документацією. Тільки після цього можна готувати документацію на подальше оформлення нерухомості.

Документ, що підтверджує введення об'єкта в експлуатацію, існує двох видів. До таких може належати:

  1. декларація про введення об'єкта в експлуатацію (видається для садових, дачних та житлових будинків, а також будівель, що належать до СС1 класу відповідальності);

  2. сертифікат про введення об'єкта в експлуатацію (видається для всіх будівель, що належать до СС2 та СС3 класу відповідальності)

Як ввести нерухомість в експлуатацію?

Немає єдиного документа чи закону, у якому було б повністю описаний процес введення побудованого будинку в експлуатацію. Постанова Кабміну 461 обумовлює безпосередньо лише процедуру подання документів, але інших нюансів не враховує (наприклад, обов'язкове отримання технічного паспорта, оплату пайової участі тощо). Якщо Ви хочете швидше розібратися в процесі введення свого об'єкта в експлуатацію та переліку необхідних документів для подачі в ДАБІ (ДАБК).

Нижче будуть описані процедури введення в експлуатацію для різних об'єктів та ситуацій.

Які вимоги до введення об'єкта в експлуатацію?

Є певні вимоги, які слід враховувати під час введення об'єкта в експлуатацію. Перелічимо їх:

  • наявність документів;

  • проходження технічної інвентаризації;

  • відповідність документів будівельним нормам та правилам (дотримання кордонів та відступів, червоних ліній).

Порядок введення в експлуатацію

Етапи введення в експлуатацію мають невеликі або суттєві відмінності, які впливають на вигляд об'єкта нерухомості. Однак існує низка документів, які власник має отримати у будь-якому разі. Наприклад, головним підтвердженням закінчення будівництва буде проведення технічної інвентаризації та видача технічного паспорта. Його отримання необхідно у будь-якому випадку.

Будинки із загальною площею до 300 м

Відповідно до Закону України " Про регулювання містобудівної діяльності " № 3038-VI від 17 лютого 2011 року – діє "загальна" процедура оформлення будинків із загальною площею до 300 квадратних метрів, тобто. не важливо, збудували Ви будинок самовільно після 09 квітня 2015 року або тільки плануєте будівництво, процедура оформлення буде та сама.

1 етап – Розробка технічного паспорта сертифікованим інженером

Відповідно до " Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна ", затвердженої наказом Держбуду України № 127 від 24 травня 2001 року.

Технічний паспорт - це документ, де відображається планування, площа об'єкта, поверховість, дата побудови, і навіть його технічні характеристики. Його завдання – відобразити фізичний стан об'єкта у документальному вигляді, для подальшого оформлення права власності. До 01 січня 2013 року технічну інвентаризацію проводило тільки Бюро технічної інвентаризації, але на сьогоднішній день провести виміри будинку і розробити технічний паспорт може організація, в якій у штаті співробітників є сертифікований інженер. Відповідно до змін до " Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна ", затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №658 від 28 грудня 2012 року.

2 етап - Укладання договору про пайову участь у будівництві від Департаменту економіки та інвестування при місцевій адміністрації

(При будівництві будинку із загальною площею, що перевищує 300 кв.м, необхідно сплачувати податок – пайову участь в інфраструктурі міста чи села. Починаючи з 01.01.2020 року податок пайової участі для житлових будинків становитиме 2 %, що розраховується відповідно до основних показників вартості спорудження житла по регіонах України, затверджених державними органами, а з 01.01.2021 року оплата пайової участі скасовується повністю. «Про регулювання містобудівної діяльності» №3038-VI від 17 лютого 2011 року).

3 етап – Реєстрація декларації про введення об'єкта в експлуатацію в архітектурно-будівельній інспекції

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України " Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів " № 461 від 13 квітня 2011 року.

Зареєстрована декларація є документом, що підтверджує введення в експлуатацію Вашого будинку. Для проведення реєстрації її необхідно заповнити та подати до Державної архітектурно-будівельної інспекції, зробити це можна через Центр надання адміністративних послуг. Відповідно до змін, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 409 від 07 червня 2017 року " Про внесення змін до порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461 " декларація про готовність об'єкта до експлуатації більше не видається із проставленням печатки інспекцією, а вноситься до електронного реєстру дозвільних документів. Після розгляду Вашої декларації проводиться її реєстрація з присвоєнням серії та номера, які можна перевірити в Реєстрі дозвільних документів із зазначенням дати реєстрації.

4 етап - Отримання документа про присвоєння поштової адреси новому об'єкту будівництва (Для садового/дачного будинку - кооперативом видається довідка. Для житлового будинку - місцевими органами влади видається рішення)

Після введення в експлуатацію збудованого будинку йому необхідно присвоїти поштову адресу, для можливості проведення реєстрації права власності у Державному реєстрі прав на нерухоме майно Але є винятки - у разі, коли земельна ділянка вже має адресу і вона зареєстрована в реєстрі, тоді привласнення адреси вже не потрібно. Відповідно до " Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень ", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25 грудня 2012 року.

5 етап – Реєстрація права власності на будинок у Державному реєстрі прав на нерухоме майно з отриманням витягу з реєстру

Відповідно до " Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень ", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25 грудня 2012 року.

Реєстрація права власності означає, що Ваш будинок зареєстрований на Ваше ім'я, а витяг з реєстру відобразить інформацію про це. Реєстрацію права власності у Державному реєстрі прав на нерухоме майно проводить державний реєстратор чи нотаріус. Виписка видається на білому аркуші А4, з підписом та печаткою реєстратора чи нотаріуса.

Будинки із загальною площею, що перевищує 300 м

Відповідно до Закону України " Про регулювання містобудівної діяльності " № 3038-VI від 17 лютого 2011 року – діє "загальна" процедура оформлення будинків із загальною площею, що перевищує 300 квадратних метрів. Так само і в цьому випадку не важливо, збудували Ви будинок самовільно після 05 серпня 1992 року або тільки плануєте будівництво, процедура оформлення буде та сама.

1 етап – Розробка технічного паспорта сертифікованим інженером

Відповідно до " Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна ", затвердженої наказом Держбуду України № 127 від 24 травня 2001 року.

Технічний паспорт - це документ, де відображається планування, площа об'єкта, поверховість, дата побудови, і навіть його технічні характеристики. Його завдання – відобразити фізичний стан об'єкта у документальному вигляді, для подальшого оформлення права власності. До 01 січня 2013 року технічну інвентаризацію проводило тільки Бюро технічної інвентаризації, але на сьогоднішній день провести виміри будинку і розробити технічний паспорт може організація, в якій у штаті співробітників є сертифікований інженер. Відповідно до змін до " Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна ", затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №658 від 28 грудня 2012 року.

2 етап - Укладання договору про пайову участь у будівництві від Департаменту економіки та інвестування при місцевій адміністрації

(При будівництві будинку із загальною площею, що перевищує 300 кв.м, необхідно сплачувати податок – пайову участь в інфраструктурі міста чи села. Починаючи з 01.01.2020 року податок пайової участі для житлових будинків становитиме 2 %, що розраховується відповідно до основних показників вартості спорудження житла по регіонах України, затверджених державними органами, а з 01.01.2021 року оплата пайової участі скасовується повністю. «Про регулювання містобудівної діяльності» №3038-VI від 17 лютого 2011 року).

3 етап – Реєстрація декларації про введення об'єкта в експлуатацію в архітектурно-будівельній інспекції

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України " Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів " № 461 від 13 квітня 2011 року.

Зареєстрована декларація є документом, що підтверджує введення в експлуатацію Вашого будинку. Для проведення реєстрації її необхідно заповнити та подати до Державної архітектурно-будівельної інспекції, зробити це можна через Центр надання адміністративних послуг. Відповідно до змін, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 409 від 07 червня 2017 року " Про внесення змін до порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461 " декларація про готовність об'єкта до експлуатації більше не видається із проставленням печатки інспекцією, а вноситься до електронного реєстру дозвільних документів. Після розгляду Вашої декларації проводиться її реєстрація з присвоєнням серії та номера, які можна перевірити в Реєстрі дозвільних документів із зазначенням дати реєстрації.

4 етап - Отримання документа про присвоєння поштової адреси новому об'єкту будівництва (Для садового/дачного будинку - кооперативом видається довідка. Для житлового будинку - місцевими органами влади видається рішення)

Після введення в експлуатацію збудованого будинку йому необхідно присвоїти поштову адресу, для можливості проведення реєстрації права власності у Державному реєстрі прав на нерухоме майно Але є винятки - у разі, коли земельна ділянка вже має адресу і вона зареєстрована в реєстрі, тоді привласнення адреси вже не потрібно. Відповідно до " Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень ", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25 грудня 2012 року.

5 етап – Реєстрація права власності на будинок у Державному реєстрі прав на нерухоме майно з отриманням витягу з реєстру

Відповідно до " Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень ", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25 грудня 2012 року.

Реєстрація права власності означає, що Ваш будинок зареєстрований на Ваше ім'я, а витяг з реєстру відобразить інформацію про це. Реєстрацію права власності у Державному реєстрі прав на нерухоме майно проводить державний реєстратор чи нотаріус. Виписка видається на білому аркуші А4, з підписом та печаткою реєстратора чи нотаріуса.

Нежитлові будівлі СС1 класу наслідків (магазини, складські та офісні будівлі)

Усі об'єкти будівництва діляться на класи наслідків: СС1 – незначні наслідки, СС2 – середні наслідки, СС3 – значні наслідки. Клас наслідків визначає складність об'єкта та процедуру його оформлення. Самі класи наслідків встановлює архітектор. Раніше, до набуття чинності змінами до Закону України " Про регулювання містобудівної діяльності " № 3038-VI від 17 лютого 2011 року – існувало п'ять категорій складності будівництва. Але 10 червня 2017 року, категорії складності скасували та замінили їх трьома класами відповідальності (СС1, СС2 та СС3), згідно із Законом України " Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поліпшення містобудівної діяльності " № 1817-VIІІ від 17 січня 2017 року.

 

Об'єкти СС1 класу наслідків – (Незначні наслідки). До таких об'єктів відносяться: житлові будинки до чотирьох поверхів, а також об'єкти з рівнем можливої ​​небезпеки для здоров'я та життя 50 осіб, які перебувають постійно на даному об'єкті, або 100 осіб, якщо вони перебувають періодично на об'єкті

1 етап – Розробка технічного паспорта сертифікованим інженером

Відповідно до " Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна ", затвердженої наказом Держбуду України № 127 від 24 травня 2001 року.

Технічний паспорт - це документ, де відображається планування, площа об'єкта, поверховість, дата побудови, і навіть його технічні характеристики. Його завдання – відобразити фізичний стан об'єкта у документальному вигляді, для подальшого оформлення права власності. До 01 січня 2013 року технічну інвентаризацію проводило тільки Бюро технічної інвентаризації, але на сьогоднішній день провести виміри об'єкта і розробити технічний паспорт може організація, в якій у штаті співробітників є сертифікований інженер. Відповідно до Змін до " Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна ", затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №658 від 28 грудня 2012 року.

2 етап - Укладання договору про пайову участь у будівництві від Департаменту економіки та інвестування при місцевій адміністрації

(При будівництві об'єктів СС1 класу відповідальності та прибудов до них, необхідно сплачувати податок – пайову участь в інфраструктурі міста чи села. Починаючи з 01.01.2020 року податок боргового участі для нежитлових об'єктів становитиме 4% від вартості будівництва, а для промислових об'єктів – 0% Починаючи з 01.01.2021 року оплата пайової участі скасовується повністю. «Про регулювання містобудівної діяльності» №3038-VI від 17 лютого 2011 року.

3 етап – Реєстрація декларації про введення об'єкта в експлуатацію в архітектурно-будівельній інспекції

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України " Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів " № 461 від 13 квітня 2011 року.

Зареєстрована декларація є документом, що підтверджує введення в експлуатацію Вашого об'єкту. Для проведення реєстрації її необхідно заповнити та подати до Державної архітектурно-будівельної інспекції, зробити це можна через Центр надання адміністративних послуг. Відповідно до змін, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 409 від 07 червня 2017 року " Про внесення змін до порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461 " декларація про готовність об'єкта до експлуатації більше не видається із проставленням печатки інспекцією, а вноситься до електронного реєстру дозвільних документів. Після розгляду Вашої декларації проводиться її реєстрація з присвоєнням серії та номера, які можна перевірити в Реєстрі дозвільних документів із зазначенням дати реєстрації.

4 етап – Реєстрація права власності на об'єкт у Державному реєстрі прав на нерухоме майно з отриманням витягу з реєстру

Відповідно до " Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень ", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25 грудня 2012 року.

Реєстрація права власності означає, що об'єкт зареєстрований на Ваше ім'я, а витяг з реєстру відобразить інформацію про це. Реєстрацію права власності у Державному реєстрі прав на нерухоме майно проводить державний реєстратор чи нотаріус. Виписка видається на білому аркуші А4, з підписом та печаткою реєстратора чи нотаріуса.

Нежилые здания СС2 и СС3 класса последствий (промышленные, жилые и нежилые здания, объекты повышенной опасности и т.д.)

Все объекты строительства делятся на классы последствий: СС1 - незначительные последствия, СС2 - средние последствия, СС3 - значительные последствия. Класс последствий определяет сложность объекта и процедуру его оформления. Сами классы последствий устанавливает архитектор. Ранее, до вступления в силу изменений к Закону Украины " О регулировании градостроительной деятельности " № 3038-VI от 17 февраля 2011 года – существовало пять категорий сложности строительства. Но 10 июня 2017 года, категории сложности отменили и заменили их тремя классами последствий (СС1, СС2 и СС3), согласно Закону Украины " О внесении изменений к некоторым законодательным актам Украины касающихся улучшения градостроительной деятельности " № 1817-VIІІ от 17 января 2017 года.

Объекты СС2 класса последствий (Средние последствия). К таким объектам относятся: объекты промышленности, объекты гидро- и теплоэнергетики, мощностью не меньше 1 млн. кВт., распределительные системы электросетей высокого напряжения, емкости для нефти и нефтепродуктов, дороги и автомагистрали, взлётные полосы, мосты и тоннели протяженностью менее 1000 м, канатные дороги, вокзалы, аэровокзалы, вертолетные станции, магистральные трубопроводы, большие отели и общежития, объекты водопровода и канализации промышленных предприятий и населенных пунктов, строения зрелищных и спортивных предприятий, предприятий торговли, предприятий общественного питания, службы быта, учреждения охраны здоровья, здания и строения центральных складов для обеспечения жизненных потребностей населения, склады особенно ценного оборудования и материалов, военные склады, жилые, общественные или многофункциональные здания высотой до 100 м.)

Объекты СС3 класса последствий (Значительные последствия). К таким объектам относятся: памятники культурного наследия, объекты повышенной опасности, жилые дома, превышающие 100 метров, строения с уровнем возможной опасности для людей свыше 400 человек, которые постоянно пребывают на объекте.

1 этап - Разработка технического паспорта сертифицированным инженером

Согласно " Инструкции о порядке проведения технической инвентаризации объектов недвижимого имущества ", утвержденной приказом Госстроя Украины № 127 от 24 мая 2001 года.

Технический паспорт - это документ, в котором отображается планировка, площадь объекта, этажность, дата постройки, а также его технические характеристики. Его задача - отобразить физическое состояние объекта в документальном виде, для дальнейшего оформления права собственности. До 01 января 2013 года, техническую инвентаризацию проводило только Бюро технической инвентаризации, но на сегодняшний день, провести замеры объекта и разработать технический паспорт может организация, у которой в штате сотрудников есть сертифицированный инженер. Согласно Изменений к " Инструкции о порядке проведения технической инвентаризации объектов недвижимого имущества ", утвержденного приказом Министерства регионального развития, строительства и жилищно-коммунального хозяйства Украины № 658 от 28 декабря 2012 года.

2 этап - Заключение договора о долевом участии в строительстве от Департамента экономики и инвестирования при местной администрации.

(При строительстве объектов СС2 и СС3 класса ответственности, необходимо оплачивать налог – долевое участие в инфраструктуру города или села. Начиная с 01.01.2020 года налог долевого участия для нежилых объектов будет составлять 4 % от стоимости строительства , а начиная с 01.01.2021 года оплата долевого участия отменяется полностью. (Согласно Закону Украины «О регулировании градостроительной деятельности» № 3038-VI от 17 февраля 2011 года)

3 этап - Получение сертификата о вводе объекта в эксплуатацию в архитектурно-строительной инспекции.

Согласно постановлению Кабинета Министров Украины "Вопросы принятия в эксплуатацию законченных строительством объектов" № 461 от 13 апреля 2011 года. 

Для проведения регистрации и получения сертификата, необходимо подать пакет документов в Государственную архитектурно-строительную инспекцию, сделать это можно через Центр предоставления административных услуг. Выданный сертификат можно проверить в Реестре разрешительных документов с указанием даты регистрации.

4 этап - Регистрация права собственности на объект в Государственном реестре прав на недвижимое имущество с получением выписки из реестра.

Согласно "Порядка государственной регистрации прав на недвижимое имущество и их обременений", утвержденного постановлением Кабинета Министров Украины № 1127 от 25 декабря 2012 года.

Регистрация права собственности означает, что Ваш объект зарегистрирован на Ваше имя, а выписка из реестра отобразит информацию об этом. Регистрацию права собственности в Государственном реестре прав на недвижимое имущество проводит государственный регистратор или нотариус. Выписка выдается на белом листе А4, с подписью и печатью регистратора или нотариуса.