Відповідно до законодавчої бази України будь-яка прибудова підлягає обов'язковій реєстрації. Поняття та різновиди прибудов прописані у федеральних нормативно-правових актах. Будівництво на території Одеської області також регулюється регіональними законами та ухвалами. Через те, що Одеса вважається містом прибудов, місцева влада слідом за федеральним апаратом спростила процедуру реєстрації. Оформлення прибудови у власність починається з видачі дозволу ДАБК. На даному етапі багато заявників відзначають перевагу оформлення прибудов через юридичні компанії
Необхідні документи для оформлення прибудови
Процес легалізації прибудови складається з декількох етапів. Перед початком будівельних робіт власник складає заяву до ДАБІ.
До паперу додається наступний пакет документів:
- право власності на нерухомість або ділянку; посвідчення особи;
- ІПН;
- документ, що підтверджує згоду сусідів на проведення робіт (бланк надається до ДАБІ);
- техпаспорт квартири (за наявності), або його нотаріально завірена копія;
- дозволи від пожежників та архітектурного бюро;
- інші документи (актуальні для регіону, де буде проведена забудова).
Після затвердження заявки власнику видається декларація про початок будівельних робіт. Власник приміщення (дільниці) також надсилає до ДАБІ повідомлення про початок будівельних робіт.
Як узаконити прибудову?
Після закінчення робіт до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю України надається заява про готовність об'єкта та такі документи:
- висновок технічної експертизи об'єкта;
- декларація про готовність об'єкта;
- нотаріально засвідчені копії документів на право власності на квартиру (дільницю);
- копія техпаспорт об'єкта.
Після завершення реєстрації власник отримає дозвіл на узаконення пристрою.
Можливі складності
Об'єкти, збудовані без супровідної документації, вважаються нелегальними. Власник немає права розпоряджатися ними, передавати у спадок, або виставляти продаж. За рішенням суду всі самовільні прибудови підлягають знесенню, а до власника застосовується штрафна система заходів.
Будова визнається незаконною у таких випадках:
1. Розміщення на території, не призначеній для приватного будівництва.
2. Відсутність дозвільної документації.
3. Порушення будівельних норм.
Самовільне реконструкція, перепланування, зміна фасаду будівлі також визнаються протиправними. У 2018 році до ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» ухвалено поправки.
Відповідно до них власники самовільних прибудов можуть запровадити:
1. Ділянка під будовою відповідає цільовому призначенню.
2. Будівництво зведено у період з 5 серпня 1992 року до 9 квітня 2015 року (для об'єктів сільгосп. призначення – до 12 березня 2011 року).
3. Загальна площа об'єкта вбирається у 300 м2.
Цей захід є актуальним лише для фізичних осіб. ІП та ЮЛ зобов'язуються знести самовільні прибудови за свій рахунок у період, встановлений за рішенням суду.
Вартість та термін оформлення прибудов
На заключному етапі введення об'єкта в експлуатацію термін розгляду заявки становить 10 днів. Повна процедура збору та подання документів не перевищує 30 днів. Вартість оформлення документів залежить від габаритів об'єкта та супровідної документації. Точний список паперів можна дізнатися у регіональному відділенні ДАБІ